jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

RIKSDAGSSEMINARIUM

Publicerad 2017-04-26 22:32:42 i Personligt,

Idag var jag med på ett seminarium som handlade om utvecklingen inom personlig assistans... eller var det möjligen om avvecklingen av personlig assistans? Det kändes lite som att det var det många pratade om...Rätt oroande. Jag och min mamma, var där och deltog med en liten kort föreläsning. Det var många föreläsare, som fick prata i tio minuter bara. det var lagom tycker jag - för det blir tråkigt att lyssna på samma, länge. Jag sa några meningar, med hjälp av min padda, sedan pladdrade min mamma om vad det kan innebära att "ha flera roller".
Mamma har lyckats trolla omkring i alla roller man kan ha i samband med olika omsorger om mig! Viktigaste rollen är som mamma först och främst - det ska hon alltid vara, men också som assistent, arbetsledare och nu som god man! Det verkar finnas de som inte tycker det är bra? Som tror att det skulle vara dåligt för mig! Fast jag tyckte det var bra att min mamma lärde upp assistenter då jag var liten, och så har hon ju hjälpt mig att få ordning på min assistans och sett till att mina assistenter fått utbildas och framförallt har hon hjälpt mig att välja vilka jag ska assisteras av. Ja, och nu är hon min personliga rådgivare kan man säga. En god man ska hjälpa en att fatta bra och rätt beslut, när det gäller lite större val, och det tycker jag minsann att jag gör för det mesta! Jag är ju rätt klok, och min mamma litar på att jag tänker till lite själv också när ett beslut ska tas. Men ibland är det jobbigt att tänka. Nu tänker jag mycket på att assistenter försvinner. Det har känts lite oroligt för mig ett tag, jag saknar de som inte är kvar och håller på att vänja mig vid de nya. Det går väl ganska bra, men det hoppar omkring i tankarna rätt ofta.Och det är inget mamma kan hjälpa mig med så mycket, för jag har ju inget val i samband med det. Mamma har alltid sagt att assistenter jobbar "ett tag" och att man får vara glad att ha lärt känna varann och haft en bra tid. Så jag har inte saknat så mycket tidigare utan det har liksom rullat på. Men man kanske ändrar sig när man blir äldre?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela