jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

FINT FRITIDSINTRESSE!

Publicerad 2017-04-16 07:51:58 i Personligt, funkisliv,

Återvinning! Det är bra det! Jag har det i generna säger min mamma! Hennes pappa, alltså min morfar, var en riktig förebild som återvinnare. Han hade ett litet företag som hette "Nilsson & Ericsson pappersavfall". Det var han som var Ericsson. De samlade in papper, t ex tidningar, kartonger och ja! Även små papper som fanns på den tiden : tipskuponger! Det han samlat sålde han vidare, det blev bl a till pappersmassa som blev påsar och nya kartonger.
Och förutom att han, och herr Nilsson, idogt samlade in gammalt papper samlade han en massa annat, som kallades "skrot". Som sorterades på olika sätt och gjordes om till något nytt eller i alla fall annat. 

Efter ett återvinningspass kan man unna sig en njutbar liten båtresa över Hammarbysjön, med båten Emelie! Men det gjorde inte min morfar... Trots att han hade sitt "skrotupplag" i Lugnet vid just Hammarbysjön, där det nu ligger fina bostadshus. Och Nilsson & Ericsson samlade och sorterade papper i Sickla. I två stora lador, som inte heller finns,  för där är det nu också fina bostadshus. Nä, han hade inte tid att njuta på en båt mitt på en vardag, det gällde att jobba varje stund! Tänk, vad jag har det bra.

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2017-04-16 12:00:41

Ja du Simon, du har mycket i blodet du! Återvinning, återbruk, tunnelbanetåg och idogt arbete 😊

Postat av: Anonym

Publicerad 2017-04-16 18:33:12

Visst har du mycket återvinning i generna Simon, din mamma är en grymt bra återvinnare också tycker jag! Å du har mycket som du återanvänder och fixar till hemma. Bra förebild är du! Maggan

Svar: Tack du, Maggan!!!
Simon J

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela