jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

MANIFESTATION!

Publicerad 2023-06-21 15:52:12 i Intressepolitik, Personligt, alternativinfluencer, assistans, bilder, funkisliv,


(null)

Som jag längtat efter något att demonstrera för! Äntligen kom det 🤪
I Stockholms län har man på förslag att helt utan förvarning ta bort möjligheten att träna konduktivt. Man ska inte kunna välja träning på Move & walk även om det är ens bästa alternativ. Nä, alla, oavsett behov, ska vända sig till Habiliteringen. Vilket skämt.  Himla dåligt sådant faktiskt.
RBU, en annan stor förening, för barn med rörelsenedsättningar, satte fart på oss i JAG, samt några andra föreningar. På kort tid samlade vi oss till en fysisk manifestation utanför Landstingshuset, i tisdags. Vi skrev även ihop ett öppet brev,  med kritik och problembeskrivningar samt krav på att få ha kvar träningsmöjligheten med landstingsstöd för de som behöver.
(null)

Jag fick prata i mikrofonen då vi samlades (jiiihoo) och tack o lov kunde min assistent förklara vad jag ville säga: att Habiliteringen inte kan erbjuda tillräcklig träning nu, så hur skulle de kunna göra det framöver, med ännu fler kunder med specifika behov. 
Jag har gått på "öppen träning" nom Habiliteringens verksamhet i flera år, men plötsligt upphörde det och man får söka "konsultationsperiod" vilket för mig varit åtta träningspass, sedan får det vara nog, man hänvisas till exv Friskis & Svettis. Där funkar inte jag. Det är för många andra där, för mycket intryck och störningar och nån träning blir det då alls inte.
Vi får se om vår aktion ger något resultat…

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela