jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

INDRAGET BIDRAG

Publicerad 2019-08-16 05:09:54 i Personligt,

Det känns mörkt nu. Bilden från onsdagskvällens båttur känns symbolisk för min tillvaro!

(null)

Jag, och många med mig, har förlorat vårt bidrag för merkostnader vi har till följd av våra funktionsnedsättningar ( tex att man måste köpa mediciner, inkontinensprylar, nutritionsprylar, städa himla mycket mer pga rullstol, åka oftare till en massa  olika inrättningar etc, etc).

 
Riksdagen har ändrat regler (reformerat) och det gamla bidraget "Handikappersättning" ändras. Vi som haft det bidraget men enbart på grund av att vi har just merkostnader kan nu söka ett bidrag som också heter just det..."Merkostnadsersättning". Helt OK.

Det knasiga är att Försäkringskassan helt sonika drar in, alltså avslutar det tidigare beslutet om ersättning, INNAN de omprövat hur man kan beviljas enligt de nya reglerna! För min del försvann 2674 kr per månad i en grisblink! Det är ungefär mina matkostnader varje månad. Nu vet jag inte hur jag ska klara mig.

Min mamma, som är god man och hjälper mig med ansökningar och en del beslut jag måste ta, har givetvis legat i framkant och redan gjort en ny ansökan, i april, Men den, säger FK, kan ta upp till ETT ÅR att handlägga eftersom det nu är så himla många som behöver söka om sina bidrag.

Varför, undrar jag, betalar men inte ut den tidigare beviljade summan under tiden man utreder inför nytt beslut? FK handläggaren mamma pratade med hänvisade mig till att söka ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten. Där säger man att jag då varje månad ska"inkomma med ansökan för just den kostnad jag behöver hjälp med", typ hyran, hemförsäkringen, el etc. Det gick förstås inte att söka just de saknade 2 674 kronorna... inte ens om man erbjuder sig att återbetala när retroaktivt bidrag så småningom kommer.

Mitt FB inlägg om det här har i alla fall delats nästan 100 gånger, så fler får veta hur galet det blir ibland. Känns visset att drabbas av det här. Jag och mina kompisar är fattiglappar så gott som allihop, och utan våra föräldrar och andra anhöriga skulle vi svälta ihjäl tror jag! 

(null)







Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela