jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

HÅLLER DU MED?

Publicerad 2018-07-08 18:41:32 i Intressepolitik, Personligt, assistans, funkisliv,

STOPPA IQ DISKRIMINERINGEN!

....detta var JAG föreningens budskap under Almedalsveckan!
Vet ni om att det finns de som tycker att personer med intellektuella funktionsnedsättningar inte har samma människovärde som de utan?
Visst är det konstigt!!! För ALLA människor är lika mycket värda, men föds med olika förutsättningar (miljö och ekonomi t ex) att möta livets utmaningar (anlag, begåvning och intresse t ex). Andra omständigheter kan också göra att man har olika möjligheter. Som t ex var man bor... för det är så tokigt att olika kommuner gör på olika sätt när man bestämmer vem som ska få stöd och hur det ska se ut. Och även FK (försäkringskassan) , trots alla sina riktlinjer och bedömningsredskap, gör på olika vis. 
Det finns, (på riktigt!), förslag om att personer med intellektuella funktionshinder inte ska beviljas personlig assistans! För att de kanske inte "kan säga" - och därmed "inte vet" hur de vill ha sin assistans!!
DET är ett exempel på riktigt läskig IQ diskriminering!!
Som om jag inte vet hur jag vill leva... jag vet minsann precis hur jag vill ha mitt liv! Men jag kan inte säga det med ord, däremot genom ombud: min företrädare och även mina assistenter!
Jag kan inte tala, skriva eller läsa. Men jag kan ändå vara mycket tydlig i mina krav och önskemål, och jag kan välja vad jag vill och inte vill. 
Jag kände verkligen att JAGs budskap är viktigt, jag ropade så jag blev hes då vi deltog i mångfaldsmarschen! 
(null)
Om du håller med mig kan du väl gilla mitt blogginlägg genom att klicka på ❤️

Kommentarer

Postat av: Rebecca

Publicerad 2018-07-10 12:27:16

Håller med dej till punkt o pricka.

Postat av: emmakarolinajohansson.blogg.se

Publicerad 2018-07-29 22:52:37

Håller helt och hållet med dig, bra skrivit!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela