jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

FELTÄNKT AV SF BIO?

Publicerad 2020-10-25 16:46:38 i Personligt, funkisliv,

(null)

(null)

I lördags ville jag och Signe se en film på bio. Min assistent skulle boka biljetterna. Men, det gick inte att boka rullstolsplatsen via deras bokningssida på internet! De hänvisade till ett telefonnummer, men på det numret svarade man bara måndag-fredag! Det blev bara knäppare...

Morsan erbjöd sig att ratta iväg till bion och köpa biljetter då kassan öppnat på dagen, filmen skulle visas först 16:40. Hon kom dit vid halv ett... Rullstolsplatsen var osåld, men platsen intill var en obokningsbar "covidstruken" plats 😳. Kassören föreslog att min assistent kunde sitta bakom eller framför mig 🙄🙄. Nej nej sa morsan, - då får vi boka den nästnärmast intill på samma rad! Men se det gick inte alls, för de två platserna nästnärmast var sålda redan 😬! Nämen 🤔...?

Då blev mamma förbaskad, och sa att det var diskriminering att förhindra rullstolsburna att se på bio genom att sätta upp så många hinder: inte kunna förhandsboka/köpa biljett, varken på nätet eller per telefon ( a jo, men bara på vardagarna!). Inte heller få ha sitt sällskap intill som andra får. 
Vi ville ju se en barnfilm, faktiskt. Hur kunde de tro att det skulle vara OK att låta ett barn med funktionsnedsättning sitta helt själv på bion när andra fick sitta intill sin förälder, kompis, eller assistent!?

Nu fick det bli så att jag och min assistent bokade två platser ytterst på en rad, och min ass Rebecca som är mycket mindre än jag är fick genomföra en Herkulesinsats och lyfta mig från rullstol till biofåtölj! Vissa risker för både mig och henne faktiskt! Signe och hennes ass satt bakom oss, och det busades minsann lite där men de skrattade jag bara åt. (Annars tycker jag man ska vara stilla och tyst på bio. Men det gäller inte Signe! Tycker jag alltså)

Jag har mejlat till SF om det här för att få veta hur de tänker, och begärt att de snarast underlättar för oss som behöver rullstolsplats att boka! Väntar ivrigt på svar.

(null)




Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela