jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

JAG - MÖTE MED HUNDAR

Publicerad 2018-09-16 21:08:16 i Personligt, assistans, bilder, funkisliv,

Idag hade Föreningen JAG Stockholms län ett medlemsmöte med föreläsning av Åsa Sparr, möte med skol-hundar och ett fikabord som hette duga! Jättetrevligt! 
Trettio personer var vi ungefär, och hundarna var två: Saga och Selma

Jag (som ordf i föreningen), hälsade välkomna och presenterade Åsa
(null)
Och som vanligt tyckte jag det var löjligt att följa bildordningen exakt. Det var ju viktigt att berätta att jag spontanbakat en fenomenal äppelkaka, så de sa jag först (efter att ha hälsat alla välkomna). Och erbjöd alla att provsmaka!
(null)

Åsa Sparr, Selma och Saga föreläste om "Hund i skolan", som först var ett projekt Åsa startade för snart tio år sedan i Björknäskolan.
Då lånade Åsa vår familjs hund Meja, som var den coolaste av alla hundar nånsin. Och hon använde sina egna hundar Kajsa, och framförallt Stina. Sedan lånade hon vår familjs hund Runa, som också utbildades under ett år och fick behörighet (Då skolan valde att ha en "hundprofil" krävde de att hundarna skulle vara certifierade). Åsa testade även vår hund Ella, men hon passar inte för jobbet. På bilden Åsa visar är både Ella och Runa med i alla fall!
(null)

Efter att Åsa berättat om framgångarna i de klasser som har hundar med på lektionerna (det är elever med särskilda behov) blev det frågor och pratstund, och många ville klappa och kela med Saga och Selma! Jag skötte Selma! Åsa sa att det märks att jag är van vid stora och starka hundar! Min jobbarkompis Stefan var med och han var jätteglad att få kela med vovvarna!! Han och jag gillar hunden Kelly som hälsar på på vårt jobb varannan vecka, men då är det inte så mycket gosande!
(null)

Alla som ville kunde bekanta sig med de två vovvarna, några ville hålla avstånd och Åsa sa att då är det bra att sätta händerna framför sig med flatorna utåt, eller vända ryggen åt hunden - då tappar de intresset för en. Mamma brukar säga att man inte ska titta på hundar om man inte vill ha kontakt med dem. Tittar man intensivt på en hund kan den bli arg eller känna sig hotad!
(null)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela