jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

NÅGRA GÖR FEL, MÅNGA STRAFFAS DÄRFÖR

Publicerad 2018-10-02 22:32:18 i Personligt,

Färdtjänstresor för de som behöver åka Rullstolstaxi ska begränsas till max 500 resor per år. 
Det blir 1,3 resor per dag. Många tusen personer kommer att beröras och framförallt begränsas av det beslutet! Flertalet av mina kompisar i alla fall!

Ett fåtal (runt tio?) personer har visst rest osannolikt mycket, någon ända upp till 20 resor per dag i snitt! Den måste ju ha åkt dygnet runt! En bostadslös? Men hallå, om ca tio pers har överutnyttjat en rättighet, ska verkligen ca fyra tusen pers bestraffas?
 Jag själv försöker faktiskt åka på olika sätt, för att det är kul och för att jag kan, men ibland finns inte alternativ. Det kan vara svårt att ta sig med rullstol mellan A och B.... vädret är en mycket viktig faktor. På vintern tar jag mig knappt ens några meter om det är snö. Byten försvårar (från buss till t-bana t ex) då hissar ofta är ur funktion. Har man saker med sig är det också omöjligt. Min assistent kan inte bära påsar OCH köra mig i rullstolen!
Ens egen dagsform avgör förstås också, har man krampat är varken buss, t-bana eller pendel det bästa för en då man måste ta sig hem.
Jag reser kanske 10-16 taxiresor per vecka beroende på om jag också kan kombinera/åka med kollektivtrafik. Inte en enda av de taxiresor jag gör är onödig! Om jag gjorde alla mina nödvändiga resor till och från kompisar, affärer, träningarna, badet, bio, konserter, restaurangen, kiosken, ridningen, pizzabagaren, banken, apoteket, kyrkan, föreningsaktiviteter, släkten, sjukhuset, tandläkaren, hjälpmedelscentralen, Lärvux, ortopedkliniken, sjukgymnasten, optikern, flygplatsen, tågstationen, färjeterminalen i Nynäshamn... med Rullstolstaxi - skulle jag behöva få göra närmare 1 000 resor per år.

Jag är en resenär! 
(null)


Kommentarer

Postat av: Amanda Nordin Åsard

Publicerad 2018-10-03 09:51:04

Hej Simon ! Det är Amanda Nordin Åsard från Sundsvall.(Har samma assistentbolag som du.)

Gäller det för hela Sverige med max 500 resor per år med färdtjänsten ? Jag bor ute på landet, har 2 km enkel väg till bussen, dessutom är det en jätte brant backe till och från bussen. Skulle ALDRIG funka med buss för min del.
Tänk vad några enstaka kan förstöra för oss ! Håller med dig, dom måste ha åkt dygnet runt !

Du gillar också hundar ser jag ! Jag har en 3½ månaders golden retriever valp hemma. Den är jätte busig och är ett yrväder.

Ha det bra !

Amanda

Svar: Hej Amanda, nä - just det här besluter är fattat i Stockholms län. Det är tokigt.
Ja, jag gillar hundar, men just valpar kan jag bli lite oroad av. Man vet liksom inte var de ska dyka upp i nästa sekund, ha ha!
Kommer du till Stockholm nån gång och besöker JAG där? I så fall kan vi ses! 😁
Hej svejs, Simon
Simon Johansson

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-10-05 10:56:06

Hej Simon !

Våran hundvalp (jaktgolden) hittar på saker hela tiden.
Det vore roligt, att träffas någon gång när vi är i Stockholm.

Ha det bra ! Amanda Nordin Åsard

Svar: Ja det tycker jag skulle vara kul!
Simon Johansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela