jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

KLÅFINGRIGHET

Publicerad 2018-10-30 22:05:34 i Personligt,

Även denna dag blev det lite bakning! Inför mitt spöklika fika på lördag. Jag gjorde en knäckig äppelkaka, som har fått jubel tidigare. 

Här är receptet:
Skala och skiva 5-6 äpplen och lägg i en form, pudra lite kanel över
Smält 150 gr smör (går lika bra med vegansmör) i en kastrull, och blanda sedan i
3 dl havregryn, 2 dl socker, 1/2 dl ljus sirap, 1 1/2 dl mjöl (vete, Cocos eller mandel...),
1/2 tesked bakpulver och 2 matskedar mjölk (eller havredryck).
Tjoffa ihop allt till en smet och lägg över äpplena, grädda mitt i ugnen ca 30 min, 175 grader

När den goda kakan var klar gjorde jag en chokladbollssmet som jag kletade ut i en rund form,
på bakplåtspapper, la sedan plast över och kavlade med min leksakskavel så det blev som en tårtbotten. På den ska jag lägga nåt klofs.... inte bestämt riktigt än, men inget som ska in i ugnen i alla fall. Kanske minimarsmallows och nåt mer smått.? Tips, någon?

Sedan gjorde jag gammelmormor Fannys kakdeg, och den fick bli en massa fingrar, med mandelspån som naglar! OOOooohhh så nöjd jag blev.

Jag provade mig på att jobba lite med svart marsipan, men det som skull bli en spindel blev mer likt en megastor fästing, vilket ju faktiskt är ännu läskigare om man tänker efter!!

(null)



(null)

Får nog öva mer med marsipanklumpen.... 
(null)

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2018-11-02 07:23:31

Vad duktig du är Simon! Låter fantastiskt gott. Dock ser inte fingrarna så goda ut 😅😂 Läskiga!! / Johanna.

Svar: Ha ha ha, men de smakar som mormorskakor minsann!!
Simon Johansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela