jag-simon.blogg.se

Jag har ju bloggat tidigare om att flytta hemifrån och leva självständigt. Nu känner jag för att fortsätta berätta om mitt liv - ett gott liv med stöd av personlig assistans! Välkomna mina gamla och nya vänner!

EU-PARLAMENTET

Publicerad 2017-09-28 08:24:00 i Intressepolitik, Personligt, assistans, funkisliv,

Nu är vi här igen!
 
 
vi är fyra JAG medlemmar, och tillsammans med andra organisationer från Norden (STIL, Gil, Uloba m. fl..) hade vi ett möte med några av de svenska parlamentarikerna, de var bara fyra-fem  men vi filmade allt så de kan vara med i efterskott de som inte kom!
 
Jag gjorde en kort beskrivning av hur jag växt upp med personlig assistans, och mamma följde upp och sa att det var ledsamt och även konstigt att Sverige inte lyckats, på 20 år, övertyga fler länder i Europa om att Personlig assistans på flera sätt är ett bättre alternativ till stora institutioner. Trots att vi är så stolta över den fantastiska reformen LSS, och trots att brukarrörelsen "vittnar" i oräkneliga exempel... så, på vilket sätt kan våra valda politiker i EU bidra? Hur kan de sprida information och visa på  hur mänskliga rättigheter för funktionsnedsatta kan bli verklighet för fler?
 
Flera av deltagarna ställde liknande frågor. Lilla Maja från Lund gjorde ett jättefint tal med sin pappas hjälp, om barns rätt att växa upp i sin familj. Min vän Sabina visade ett starkt filmklipp som berättade historien om massgraven i Lund där anonyma "patienter" från Vipeholm låg. Det var inte länge sedan det fanns jättestora institutioner även i Sverige! En person började gråta av det inslaget! Alla blev väldigt berörda!
 
Lilla Wilma, 8, berättade om hur det var att hennes mamma har assistans - de kan hjälpa även Wilma som har samma funktionshinder som mamman.. men hon får inte PA utan föräldrarna förväntas klara allt med henne både natt och dag! Både Wilma och hennes mamma behöver andningshjälp på natten, det räknas inte som ett grundläggande behov fick jag klart för mig ( chock!! Man måste ju andas för att leva!!??). Men inte kan Wilmas mamma rassla runt med egen respirator för att hjälpa Wilma med sin på natten?! Pappan får jobba för två! 
 
Det var ett bra möte, det kändes som att vi alla pratade om samma sak - personlig assistans!!! ...trots att det visst från början var så att några hade andra punkter anmälda till mötet!
 
Filmen Sabina visade ledde till att det blev fokus på personlig assistans! Det var jättebra! Jag tycker om att vara med och kämpa!!!
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Annika Drougge

Publicerad 2017-09-28 10:53:32

Va bra att du kämpar för att alla som behöver hjälp ska få det.
hälsar vi på kursen Kommunikation Ipad på Lärvux Stockholm.
Annika, Alf, Olle och Kerstin

Svar: Tack för peppning!!
Simon J

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela